Renovatie glas- in- loodramen oostgevel

De traditionele glas-in-loodramen  aan de oostgevel  van MFC de Kirke zijn dringend toe aan een opknapbeurt. Een viertal jaren geleden is dat al gebeurd aan de westgevel van het gebouw, echter  is ook de oostgevel hard nodig aan vervanging toe. Het oude glas in lood bevindt zich nog in prima staat en zal ook behouden blijven, maar door roestvorming van de setting kan er glas in lood eruit vallen, wat natuurlijk een gevaar voor de omgeving en zijn gebruikers kan opleveren. De versleten  setting zal dan ook vervangen worden.

Het gebouw is aangewezen als gemeentelijk monument en dat betekent dat we in elk geval een beroep op een gemeentelijke subsidie kunnen doen. Deze is helaas ruim onvoldoende. Daarom heeft het bestuur het afgelopen jaar heel actief gezocht naar andere subsidiemogelijkheden en sponsors. Dat is evenwel goed gelukt, zelfs in deze onzekere coronatijd!

Zo heeft MFC de Kirke flinke bijdragen mogen ontvangen voor de herinrichting en renovatie, van Stichting VSBfonds, stichting  Oranje Fonds,  Stichting Het R.C. Maagdenhuis en  Stichting Brentano’s Steun des Ouderdoms’ en M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting.

Met de renovatie zullen zeker de karakteristieke eigenschappen van het gebouw  behouden blijven, maar zal het multifunctionele karakter van de Kirke vergroten doordat er meer daglicht in het gebouw komt. Dit zal het behaaglijkheidsgevoel vergroten.

De renovatie van het glas in lood  zal uitgevoerd worden  door

Leenhouts’-Aannemingsbedrijf en door  Glasatelier Thomaes.

Het werken start per 1 maart a.s. en zal, indien alles volgens planning verloopt, afgerond worden per 1 mei 2021.

Daarnaast is er ook al hard gewerkt aan de toegankelijkheid  en het gebruik van het gebouw door mindervalide mensen.  Dit is mede mogelijk gemaakt door de gezamenlijke giftencommissie van stichting RC maagdenhuis en Bretano’s steun des ouderdoms.

In het voorjaar is er ook een AED geplaatst aan de buitenzijde van MFC De Kirke, die in geval van nood door iedereen te gebruiken valt.  De AED is mede gefinancierd door stichting Welzijn Senioren.  MFC de Kirke neemt de kosten voor het onderhoud op zich.

U zult begrijpen, mocht de coronamaatregelen het toelaten, dat door deze renovatie tijdelijk niet alle activiteiten  in de Kirke doorgang zal kunnen vinden.  We verwachten dat de glazen box wel toegankelijk  blijft.

Wij zullen u de komende tijd op de hoogte houden van de vorderingen.

De sponsoren
  • VSBfonds