Nieuwsbrief 2019/12

Beste dorpsgenoten,

Het is stil waar het niet waait is zo’n volksspreuk die vaak wordt gebruikt om de rust uit te drukken die er wellicht helemaal niet is. Dat zou zomaar ook kunnen slaan op het reilen en zeilen van "de Kirke” omdat we het afgelopen jaar niet of nauwelijks naar buiten zijn getreden. Ons bestuur is voornemens om daar verandering in te brengen door geregeld een Nieuwsbrief uit te brengen. Er gebeurt ook bij ons altijd wel iets en dat zijn vaak ook zaken die voor onze dorpsgenoten het weten waard zijn. Niet in de laatste plaats voor nieuwe inwoners van Westdorpe.

Na de aankoop van de kerk is er met deskundige hulp, financiële hulp van de gemeente en vele vrijwilligers hard gewerkt om tot een respectabel ogend multifunctioneel centrum voor ons mooie dorp te komen. Dat is gelukt en dat wil ons bestuur zeker ook zo houden.

Bestuurlijke informatie

Toen eenmaal duidelijk werd dat kerk zou worden gesloten en verkoop een optie was is na veel overleg met diverse partijen de knoop doorgehakt en werd het kerkgebouw verkocht aan daarvoor speciaal opgerichte "Stichting Kerk Westdorpe”. Deze stichting is thans eigenaar van de kerk en verantwoordelijk voor de exploitatie van het multifunctioneel centrum "de Kirke”. Het bestuur bestaat nu uit zeven personen, te weten: Loek De Beleir, Nancy van Bree-van Paemel (secretaris), Bianca van Haelst, Ceciel Jonheym-Audenaerd, Nico Lauwereijsen (penningmeester), Cor Ritico (voorzitter) en Jents Verhelst.

Renovatie

Een kerkgebouw exploiteren is geen geringe opgave als je bijvoorbeeld alleen al maar denkt aan het verwarmen ervan tijdens de "koude” maanden en het in standhouden van het gebouw. De kerk dateert van net na WOII  en is hier en daar onderhoudsgevoelig. In de westgevel zijn de glas in lood ramen inmiddels gerenoveerd en zo’n zelfde operatie wordt voorbereid voor de oostgevel. Het mag duidelijk zijn dat hier veel geld mee is gemoeid. We spreken dan al gauw over een bedrag van om en nabij de € 85.000, --. Om dit te kunnen bekostigen wordt met behulp van een externe partij op de landelijke schaal aan fondsenwerving gedaan, hetgeen naar wij hopen en verwachten een zodanig gunstig resultaat oplevert dat we in het voorjaar van 2020 met deze gevelrenovatie kunnen starten. Op het moment dat we hierover zekerheid hebben zullen we dit zeker in een volgende nieuwbrief melden.

Gebruiksmogelijkheden

"De Kirke” is zodanig verbouwd en ingericht dat er voor velerlei activiteiten gebruik van kan worden gemaakt. Het is en blijft in de eerste plaats natuurlijk een multifunctioneel centrum en heeft vooral een sociaal maatschappelijke functie voor de lokale gemeenschap maar ook voor de regio. Om een voorbeeld te noemen, de organisatie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen maakt graag gebruik van "de Kirke” voor concerten. Dat kan zijn met kleinere ensembles maar ook het Zeeuws Orkest heeft hier al een podium gehad. Van concert tot symposium, van tafeltennis tot biljart, van yoga tot dansen en van (dorps)feest tot uitvaart "de Kirke” heeft veel opties in huis. Voor vragen hierover en boekingen staat ons emailadres info@dekirke.nl voor eenieder open. Een vlotte beantwoording is gegarandeerd.

Vrijwilliger worden

Als u uw dorp een warm hart toedraagt en ook iets wil betekenen voor de gemeenschap dan is vrijwilliger worden bij "de Kirke” echt iets voor u. Er vinden in ”de Kirke” activiteiten plaats waarvoor de inzet van vrijwilligers niet nodig is maar er zijn ook evenementen waarbij dit wel is vereist. Er zijn terugkerende en incidentele activiteiten en u bepaalt in principe zelf, op basis van uw eigen agenda en interesse, of u bij een bepaalde activiteit wilt helpen. Het gaat in bijna 90% van de gevallen om hulp bij het inrichten van de verhuurde ruimtes en drankverstrekking voor zover dat aan de orde is. De vrijwilliger wordt ook bij ons niet betaald, maar jaarlijks wordt een aangeklede vrijwilligersbijeenkomst georganiseerd.

Aanmelden kan via info@dekirke.nl of persoonlijk bij één van de bestuursleden. Probeer het eens is het motto, u bent van harte welkom.

Ons bestuur werkt samen met een aantal partijen:

• Aan de Elisabethparochie worden ruimten verhuurd ten behoeve van de Mariakapel (westelijke ingang) en voor de Kerkhofcommissie die u wekelijks aan de slag ziet voor het onderhoud van de begraafplaats naast de kerk en op het altaar tentoongestelde kerkelijke attributen.
  • Aan "Museum Stichting Oud Westdorpe” wordt het zogenaamde oksaal verhuurd alwaar het Westdorpe museum is gehuisvest.

Bibliotheek

Vlak bij de ingang van "de Kirke” is er voor de lezer onder u gelegenheid om boeken te lenen en boeken achter te laten waarmee we een gratis bibliotheek hebben gerealiseerd. Het gebouw is niet elke dag open maar het meest handige "bezoekmoment” is de dinsdagmiddag tussen 13.30 en 16.30 uur. Desgewenst kunt u dat combineren met deelname aan het koersballen.

Nieuwe activiteit

In samenwerking met Aan-z wordt na 1 januari gestart met een middag voor 55+ers met o.a. workshops "creativiteit”, onder bezielende leiding van Jetty Spuesens en Marie-Louise Mannaert. We starten in nog in de maand januari! Hoe en wanneer moet nog nader worden afgesproken, maar als u hier in principe aan mee wilt doen, kunt u zich opgeven via info@dekirke.nl of via het secretariaat. Graag voor de jaarwisseling, waarvoor dank. Zodra er meer bekend is kunnen wij u gericht benaderen. Fijn voor u en handig voor ons.

Correspondentieadres

N. van Bree-van Paemel (secretaris), Graaf Jansdijk B 119, 4554 LB Westdorpe: T 0115-453321

info@dekirke.nl

facebook.com/dekirke